‘n OU OF NUWE AFRIKANERDEBAT?
PIETER MULDER, VOORSITTER VRYHEIDSFRONT
In die wˆreldwye debat oor minderheidsregte en selfbeskikking
is dit net in Suid-Afrika waar hierdie begrippe so ‘n swaar
regse en verkrampte beeld dra. Dit is jammer. Dit vertroebel
die huidige debat in Suid-Afrika en verwar alle deelnemers. In
ander lande word hierdie debat uit linkse en selfs
sosialistiese hoeke gevoer. Daarom kon die Arbeidersparty in
Brittanje aan Skotland ‘n eie parlement gee terwyl die
Konserwatiewe Tories dit nie kon doen nie. Daarom veg die
Koerde in Turkye vir selfbeskikking met ‘n politieke beweging
wat polities links en sosialisties is.
Die heftige debatte tussen Afrikaners in die tagtiger- en
negentigerjare is waarskynlik die belangrikste rede waarom
minderheidsregte en selfbeskikking in Suid-Afrika ‘n regse
beeld het. Dit was woedende gevegte tussen verlig en verkramp,
regs en links, NP en KP. As deel van daardie debatte het die
deelnemers en die media allerlei smeer-etikette aan mekaar
gehang. ‘n Hele geslag smeerskrywers en -politici het ontstaan
wat die Afrikanergeveg aan albei kante aan die gang gehou het.
Behalwe waar iemand nog oor en weer verwyte wil uitdeel oor
die verlede, is daardie Afrikanerdebat na 1994 nie meer ter
sake nie. Uit ‘n Afrikaner-oogpunt gesien, is alles nuut of
ten minste anders na 1994. Dit geld ook die indelings en
etikette wat ons voor 1994 aan mekaar gehang het. Ek en Max du
Preez moes onlangs in ‘n radio-debat met mekaar “veg” vir die
luisteraars se vermaak! Die dilemma was dat ons gesukkel het
om genoeg verskilpunte vir ‘n lekker debat te kry. Ek dink nie
ek of Max het ingrypend van standpunte verander nie, maar die
Afrikaner se probleme en die situasie het ingrypend verander.
Skielik ontdek ons dat ons op van die nuwe probleme, dieselfde
reageer. Gaan kyk watter Afrikaanssprekendes almal
entoesiasties saamwerk vir ‘n nuwe Afrikaanse Universiteit of
ontleed Breyten Breytenbach se onlangse standpunte oor
Afrikaans.
Die onlangse FAK-gesprek oor Afrikaans se toekoms was nog ‘n
voorbeeld hiervan. Verwarrende mediaberigte hieroor bevestig
hierdie punt. Joernaliste wat in Februarie 2000 na die gesprek
deur ‘n voor-1994 bril gekyk het, het moeilik verstaan wat
daar aangaan. Ou verligtes het skielik verkramp geklink en
verkramptes verlig. Daar was ook geen duidelike patroon
waarvolgens aan deelnemers politieke etikette volgens die ou
re‰ls toegeken kon word nie.
Die verwarring in die huidige Afrikanerdebat word veroorsaak
deur politieke kommentators, politici en akademici wat in
hulle denke, as gevolg van die ou Afrikanergevegte, “etiket-
gestrem” is. Hulle sien die huidige debat oor Afrikaans en die
Afrikaner deur die voor 1994 bril en wil alles steeds so
beoordeel. Die effek is dat jy vandag media-kommentators kry,
wat as baie verlig deurgegaan het voor 1994, maar wat tans
geen werklike bydrae tot die debat kan maak nie. Hulle
redeneer nog op grond van voor 1994 uitgangspunte en etikette.
Hierdie akademici en politici kry jy in alle huidige politieke
partye. Die jeug het nie hierdie probleem nie. Hulle ken nie
en verstaan nie die ou etikette nie. Hou ouer jy is, en in hoe
meer Afrikaner gevegte jy voor 1994 betrokke was, hoe
moeiliker skud jy die probleem van “etiket-gestremde” denke
af.
Vir ‘n sinvolle en realistiese debat moet ons ‘n nuwe indeling
maak. Dit is onafwendbaar dat mense weer etikette om ander sal
hang. My indeling sal wees tussen mense wat realisties is oor
die Afrikaner se posisie na 1994 en mense wat onwetend voor
1994 in hulle denke vasgehaak het.
Die wat vasgehaak het, sal nog ‘n tyd met ons wees, verwyte
slinger en boeke skryf sonder om enige werklike bydrae te
maak. Die ergste is dat sommige van hulle glo dat hulle op
grond van hulle 1994 verligtheid, tans nog kan leiding gee en
op die voorpunt van Afrikanerdenke is. Die nuwe werklikhede
haal hulle vinnig in en baie van hulle politiek korrekte
opmerkings maak nie meer sin nie.
Die mense wat werklik realisties is oor Afrikaans en die
Afrikaner se posisie na 1994, sal vorentoe die werklike debat
voer. In hierdie debat kom hulle onafwendbaar steeds meer by
minderheidsregte en moderne selfbeskikking in al sy vorme uit.
Hierdie begrippe word reeds as deel van alle gesofistikeerde
demokrasie‰ aanvaar.
Kom ons praat teen hierdie agtergrond onbevange oor
minderheidsregte en selfbeskikking. Nie oor selfsugtige
minderheidsregte en selfbeskikking wat die Afrikaner bo ander
wil verhef en glo dit is ‘n oplossing nie – dit is voor 1994
denke; Nie oor isolasie benaderings wat ‘n laer wil trek en
glo die Afrikaner kan so die werklikhede van Afrika waarvan hy
nie hou nie, ontvlug nie. Dit is oneerlik en eintlik net ‘n
dekmantel vir verskuilde apartheid. Moderne minderheidsregte
en selfbeskikking het niks met rassisme te doen nie maar is
nie bang om die werklikhede van etniese verskeidenheid aan te
spreek as deel van enige moderne demokratiese oplossing nie.
Daar is sulke haalbare oplossings vir Suid-Afrika.
Teen hierdie agtergrond is Pik Botha se ANC-aansluit-denke
outyds en is minderheidsregte verlig. Teen hierdie agtergrond
is Tony Leon verkramp met sy “veg-terug”-strategie, wat op die
kort termyn stemme werf, maar oor die langer termyn geen
oplossing vir die Afrikaner bied nie terwyl die FAK-gesprek
modern en toekomsgerig is.
Kom ons vergeet die ou etikette en voer hierdie toekomsdebat.